RA*W @ Lab1111

“Learn to Learn – Hyper Island” – 19 september @ Lab1111

Meteen vanuit mijn stage haastte ik me naar de Lauriergracht, waar de Learn to Learn sessie plaats zou vinden van RA*W. Lab1111 hoste deze avond, en wederom was dit bureau voor mij geheel onbekend. Toen ik voor de deur stond begon er echter een lichtje te branden, omdat Lab1111 gevestigd is in het pand van Kessels Kramer. Wie kent ze niet? Het kantoor van Kessels Kramer was (natuurlijk) fantastisch. Ik had er al veel mensen over gehoord; het is namelijk een oude kerk. Hierbinnen is het (letterlijk!) één grote speeltuin.

Bureaus stonden namelijk ín de verschillende speeltoestellen, er is een glijbaan en er is eigenlijk gewoon niets is te gek in dit pand. Heel cool, maar ik vond het stiekem ook wel een beetje over de top. Voordat de sessie begon wist ik nog niet echt wat ik moest verwachten. Deze sessie werd gehouden bij Lab1111, maar had te maken met Hyper Island… Ik was dan ook erg benieuwd wat me te wachten stond!

Lab1111 & Hyper Island

Lab1111 is gevestigd in de oude hostie-fabriek van de kerk waar Kessels Kramer zich bevindt, maar is een apart bureau. Bas van Helvoort trapte de sessie af; een slimme en rustige jongen. Bas was afgestudeerd bij Hyper Island. (Waat? Hyper Island. Ja dat schijnt dus iets heel cools te zijn, ik had er nog nooit van gehoord, meer info volgt..) Na deze studie is hij terecht gekomen bij Lab1111. Binnen dit bureau wordt er op een soort gelijke manier gewerkt als op Hyper (binnen de reclame hebben veel mensen de neiging om dingen nog toffer te laten klinken en af te korten, dus bij deze: Hyper is dus Hyper Island. En waarom een school voor advertising iets te maken heeft met een eiland? Geen idee!). Lab1111 is een creative laboratory .  Ze noemen zichzelf zo omdat ze hun creatieve ideeën eerst testen voordat het naar de klant gaat. Ze vinden het zonde dat mooie ideeën soms in de prullenbak terecht komen omdat het niet goed is uitgewerkt.  Ook ontwikkelen en realiseren ze digitale communicatiepdroducten voor sociale en mobiele media. De app: Boodschapp is hun paradepaardje.

Hyper Island
Wat is Hyper Island nou precies? Bas vertelt er namelijk over alsof het een soort guru is, en er staan drie andere studenten(en ex-studenten) bij alles wat hij zegt mee te knikken. Het is dus een school speciaal voor marketing en advertising, gericht op de digitale media. Op Hyper (ik doe gelijk mee met afkorten..) leer je níet werken met de verschillende Adobe programmas zoals In Design en Photoshop, maar ’ leer’ je op een bepaald (hoog) niveau ‘creatief te zijn’. Het is misschien een gekke omschrijving, maar zo kwam het op mij over.

Bij Hyper staat centraal dat intelligentie zich in een groep bevind, en niet per individu. Vanuit dit principe richt Hyper Island zich specifiek op het ontwikkelen van capaciteiten zoals Creative Problem Solving, Leadership en Group Dynamics. Binnen Hyper Island staat het groepsproces mega centraal, samen kom je immers verder dan alleen. Het gaat er niet om wie het beste idee bedenkt, of wie dit het beste kan uitwerken het gaat erom dat de omgeving waarin het idee wordt bedacht optimaal is en dat iedereen gezamenlijk een hoger niveau bereikt. Want dat kan. Ook in het dagelijks leven op een studie of als je werkzaam bent bij een bureau. Je moet er alleen de tijd voornemen en je ego even weg zetten.  De ex-studenten van Hyper Island vertellen dit in een notendop, er komt natuurlijk nog veel meer bij kijken, en er wordt ook op hoog niveau les gegeven door allerlei professionals uit de branche. Zo zijn er zeven belangrijke projecten binnen een studie bij Hyper Island:

553643_417740171664890_193115768_n

Het leuke aan Hyper Island is, dat iedereen het kan gaan doen. Of je nou al 20 jaar in de reclamewereld werkt, of net je bachelor diploma hebt gehaald, om aangenomen te worden wordt er gekeken naar de persoon, en niet naar je diploma’s. Hierdoor blijft Hyper intiem, is iedereen gedreven en enthousiast.  Het ‘Hyper-gevoel’ heb ik zelf ervaren tijdens de workshop onder leiding van Lewis Greener (Event & Programme Co-ordinator van de Hyper Island Masters programma) en Priya Ghai (huidge Hyper-student). In de workshop zaten allerlei kleine oefeningen om je  uit je comfort zone te halen en te spreken met de mensen om je heen. Uiteindelijk werden er groepjes gevormd en gingen we aan de slag. Voorop stond dat geen enkel idee van iemand een slecht idee is, en dat we vrij uit moeten kunnen praten. Tijdens verschillende oefeningen volgens de Learning by doing methode merkte ik al snel dat je door in een groep elkaars  ideeën aan te nemen en geen voordelen uit te spreken , je samen kunt bouwen naar een krachtig(er) creatief idee.

Van Post-It naar business idee

Een voorbeeld hiervan is de oefening waarbij een grote groep in hoog tempo zoveel mogelijk producten en diensten noteert op Post-Its en deze op een wand plakt. Naderhand ga je in kleine(re) groepjes kijken naar mogelijke combinaties tussen een product en een dienst. Zo kwam vanuit de combinatie ‘hangslot’ en de mobiele dienst ‘Whatsapp’ het nieuwe creatief idee ‘SureLock’ naar boven.

SureLock (spreek uit Sherlock): Het slot die je via je smartphone ver- en ontgrendelt. Mét handige gps-locator zodat je altijd je fiets weet terug te vinden.  Het is een leuke workshop die laat zien dat je met elkaar ontzettend veel ideeën op kunt doen. Ik geloof er ook zeker in dat op Hyper er heel erg veel ruimte is voor creativiteit, er niet wordt gekeken naar WIE het beste idee heeft bedacht, maar dat het meer een groepsproces is. Iets wat in de reclamewereld volgens mij vaak vergeten wordt.

 Back to the core

Het valt me op dat er vanavond veel wordt gerefereerd aan het feit dat je samen verder kunt komen dan alleen, dat je je ego even weg moet zetten en dat ‘je bureau’ zich het beste kan gedragen als een ‘start-up’. De welbekende term: Act like a Start-up vliegt mij namelijk  om de oren tijdens verschillende RA*W sessies. Binnen de reclame/bureau wereld heb je te maken met flinke ego’s.  En wil je dieper ingaan op ieders kracht, is het noodzakelijk om deze even weg te zetten. Het omgaan met feedback, en het überhaupt geven van feedback schiet er (volgens mij!) bij veel bureaus in. Ik heb het idee dat we vanavond bij RA*W weer even terug zijn gegaan naar de kernwaarden van een creatief idee; en hoe je deze het beste kunt bereiken. Iedereen  van RA*W is heel enthousiast, en ik besef me als student dat wat we vanavond hebben gedaan, voor mij op dit moment dagelijkse kost is (omdat ik simpelweg nog aan het leren ben)

Ik denk dat mensen die bij een bureau werken te veel bezig zijn met het tevreden stellen van klanten, altijd maar druk druk druk…. Hierdoor zien ze niet meer hoe mooi het vak eigenlijk is, iets wat bij Hyper wel hoog in het vaandel staat, en veel aandacht aan wordt besteed.

Meer informatie over RA*W kun je vinden op de website. Het is een internationale privé-opleiding, dus er hangt wel een flink prijskaartje aan… Ik vond het een hele leuke sessie van RA*W omdat het iets meer in het straatje lag van het ‘studentenwereldje’, maar ook omdat ik toch weer bepaalde manieren heb leren kennen om te brainstormen.

Tot de volgende!

DAG! REIN.

P.S Hier nog enkele qoutes die me opviellen vanavond:

 Het is in de reclamewereld essentieel om feedback te kunnen geven en verwerken.

Wil je een succesvolle carriere? Dan is er niets belangrijker dan een sterk netwerk op te bouwen met mensen die je bereid zijn om te helpen.

Een gemiddelde Starbucks werknemer krijgt meer training dan iemand bij een reclamebureau

Er is niets belangrijker dan mensen om je heen hebben waar je van kunt leren

Plaats een reactie