RA*W @ 24u van Reclame

RA*W @ 24uur van Reclame 7 novemer 2013

Afgelopen donderdag 7 november was ik bij de 24 uur van Reclame in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Voor iedereen die iets met reclame of marketing doet (of studeert) misschien wel bekend. Ik was afgelopen jaren via mijn studie aan de Hogeschool van Amsterdam al een paar keer aanwezig geweest bij de Young Talent Class, presentaties speciaal voor studenten in de vroege ochtend. Dit jaar was ik er echter de hele dag; ik liep natuurlijk mee met RA*W, die betrokken was bij de MKB-Marathon en ’s avonds was ik bij de Young Lions Show, met een aansluitend feestje. Het was een avond die de wondere wereld die de reclamewereld wist samen te brengen in een etmaal: de 24 uur van Reclame. En wat een wereldje is dat toch…! Ik ben benieuwd wat andere studenten ervan vonden die er waren; laat me dit weten. Vind ik leuk.

Young Talent Class

Tijdens dit 2,5uur durend ‘college’ werden er drie cases behandeld: Guy Grimmelt namens CBS Outdoor trapte de show af met de qoute: “Using the world’s oldest medium as the newest”, out-of-home advertising. Daarna volgte Sietze Rademaker (Account Director Spotify) met zijn presentatie over Spotify en de mogelijkheden om op dit platform te adverteren. Daarna volgde het komische duo Darre van Dijk en Martin Kersbergen van Ogilvy en DELA over hun geprijsde campagne ‘Waarom wachten tot het te laat is’. Voor velen waarschijnlijk een bekende campagne. De Young Talent Class voelde voor mij aan als een college; simpelweg omdat het veel stof bevatte die voor mij al bekend was. De presentatie van Sietze Rademaker van Spotify voelde meer als een ‘bedrijfspresentatie’ – er zat weinig in wat voor ons – studenten – écht van toegevoegde waarde is. Hetzelfde gold voor de case van DELA en CBS Outdoor; beide presenteerde ze waar ze trots op waren: grote campagnes, en ze vertelde dan ook alles wat goed ging. Ik had het leuk gevonden als ze iets meer rekening hadden gehouden met content die voor ons van waarde was (lekker zinnetje he?). Ik bedoel hiermee dat ik meer geïnteresseerd zou zijn om te horen wat er mis is gegaan, waar zij van hebben geleerd hebben, en wij dus ook kunnen in de toekomst. Er zit immers een zal vol met enthousiaste studenten die informatie opnemen als een spons. Het was simpelweg niet vernieuwend of  leerzaam. Misschien is dit persoonlijk, maar na de Young Talent Class hoorde ik dit ook van veel andere studenten uit de zaal. Jammer!

MKB-Marathon

Na de Young Talent Class snelde ik me naar de MKB Marathon, een initiatief van de VEA en de BVA. In deze crisis kan elke kleine ondernemer immers wel een steuntje in de rug gebruiken. Daarom verzamelden afgelopen donderdag bij de 24 uur van Reclame de sterkste reclamekrachten van Nederland bij de Beurs van Berlage. Marketeers, planners, copywriters en artdirectors vormden samen de grootste reclame denktank ooit, om alle kleine ondernemers van Nederland aan goede ideeën te helpen. In persoonlijke, professionele brainstorms bedachten de makers van bekende campagnes in korte tijd voor elk bedrijf dat zich aanmeldde een slimme verkoopactie, een PR-stunt of online-idee. Kosteloos en zonder verplichtingen. Talenten van RA*W hadden een korte speeddate met de MKB’ers om het grote probleem van de MKB’er te ontrafelen. Met dit grote probleem en iemand van RA*W ging de MKB’er naar een bureau om dit in ‘reclame-taal’ aan het bureau uit te leggen. Hierna volgde dan een (gratis!) sessie met twee of drie reclamehelden van een bureau. Ik heb er een paar keer bijgezeten; dit was natuurlijk ontzettend tof. De manier hoe een strategy director van een gerenommeerd bureau als Etcetra of DDB te werk ging met een MKB’er met soms weinig verstand van communicatie omging was heel leuk om te zien. Opvallend vond ik dat de adviseurs vaak vergeten om in kleine stappen te denken. Zo had een MKB’er totaal geen idee wie zijn/haar doelgroep was,(“De doelgroep van mijn winkel is iedereen”) waardoor het bereiken van deze onbekende doelgroep al bijna onmogelijk was. Het was echter ontzettend cool om te zien dat met de kennis van de reclamehelden en die van de jonge talenten van RA*W de meesten MKB’ers ontzettend veel konden. De meeste kleine ondernemingen hebben natuurlijk geen marketingbudget of iets wat daar op lijkt, maar een goed idee hoeft natuurlijk niet veel te kosten. Met dit inzicht verlieten veel MKB’ers dan ook de MKB Marathon. Ik besefte me tijdens deze middag dat de kennis die ik als marketingcommunicatiestudent heb, ontzettend veel waard is. We leven natuurlijk in een wereld waarin enorm veel gebruik wordt gemaakt van social media, en kinderen groeien op met een iPad in hun wieg. Maar hoe je alle media het best in kunt zetten voor een kleine onderneming is voor veel ondernemers een vraag – en voor talenten van RA*W , de oude reclamerotten in het vak én studenten een weet. Toen ik ’s avonds wat aan het eten was, was ik dan ook opeens ontzettend trots op de studie die ik doe en de kennis die ik heb.

‘Een reclamefeestje’

’s Avonds stond het programma van de 24 uur van Reclame in het teken van de uitreiking van de Effies, de show van Cannes Lions en natuurlijk de afterparty. Het was een mooi feestje waar heel ‘reclamend Nederland’ aanwezig was. Ik heb me kostelijk vermaakt, m’n ogen uitgekeken en ik kijk dan ook uit naarde tijd die komen gaat dat ik niet als studente rond huppel op de 24 uur maar als ‘professional’.

Tot de volgende (normale) RA*W meeting!

DAG! REIN.

 “Ik vond het zo ontzettend tof om een MKB’er binnen te zien komen met een frons en weg te zien gaan met een lach – een goed idee geeft een mens zoveel energie!”

Plaats een reactie