RA*W @ Achtung!

“Get shit done” – RA*W @ Achtung! – 26 februari 2014

Get shit done. De eerste RA*W sessie van 2014 was een waanzinng success. Binnen een paar minuten was RA*W ‘uitverkocht’. Over dingen gedaan krijgen gesproken… De sessie bij Achtung! was een intieme, inspirerende sessie waarbij de jonge reclametalenten werden uitgedaagd om stil te staan bij datgene waar het echt om gaat. Hard werken en mooie dingen maken. Het haantjesgedrag laat Achtung! hierbij achterwege: Wij geloven dat je je handen vies moet maken” aldus Dick Buschman, partner van Achtung!.

Tijdens de introductie van Dick werd mij al snel duidelijk dat Achtung! een no-nonsens bureau is. Er worden prachtige dingen gemaakt, maar ze lopen er niet mee te koop. Het is een klein, gespecialiseerd bureau met een sterke ambitie. Ambitie om mooie dingen te maken. Precies op de scheiding van technologie en creativiteit ontstaat reclame. Door buiten je comfort zone te stappen ontstaat er magie en het cliche dat je buiten de gebaande paden moet blijven komen voorbij. Alles klopt, en het zijn inspirerende leuzen; maar je moet het wel doen: make shit happen.

 

Eins, Zwei, Drei

Hoe? Dick legt ons de drie goud(gele) Achtung!-regels uit. Het bureau heeft een simpele way-of-working; alhoewel, het klinkt simpel. Eins; Achtung! heeft ‘t-shaped’ werknemers die (Zwei) samenwerken en (Drei) co-creëren. Geen ego;s, geen hokjes, geen monopolie op creativiteit bij creatieven, Achtung! lijkt een familie te zijn die verschillende projecten gezamenlijk met de klant aanpakt.

Hoe je dit doet verteld Noam Erlich, Interactive Creative Producer bij Achtung! Hij neemt ons mee in de verschillende processen. Van idee tot uitwerking, van het co-creëren samen met klanten. Een van de belangrijkste tips die Noam de jonge reclame talenten van RA*W meegeeft, is de noodzaak om genoeg met de klant te delen gedurende een project. De klant kan op deze manier tijdens het proces, aangeven waar de wens ligt; er wordt dan minder overbodig werk gedaan, en er wordt ook geluisterd naar de expertise en kennis van de betreffende brand- of marketingmanager aan klantzijde; inmiddels hebben de creatieven aan bureauzijde niet meer alle ideeën… Aldus Achtung.

Bij Achtung! luisteren naar ze wat er gezegd wordt, en niet naar wie het zegt. Hiermee gaat gepaard dat Achtung! ook veel verwacht van haar klanten. “Wij gaan tot het uiterste, maar dan moet de klant dat ook doen”.

We tweaken, poetsen, polishen en testen eindeloos tot het goed voelt. Belangrijk hierbij is, dat je openstaat voor inhoudelijke feedback.

Op dat moment valt het mij op dat er heel veel mensen hun boekje erbij hebben gepakt en druk aan het mee pennen zijn terwijl Noam, Dick en Mervyn van Achtung! aan het vertellen zijn.

Middelenvrij denken

Hoe krijg je het als bureau voor elkaar om een middelenvrije briefing te ontvangen vraagt iemand uit ‘publiek’.  Het antwoord op de vraag is eigenlijk heel simpel; bij Achtung! komen klanten niet voor een ‘rondje abri’s’ of enkel een idee voor een TVC. Klanten die bij Achtung! aankloppen weten wat ze kunnen verwachten; en wat niet. “We zijn voorzichtig met wie we werken”, aldus Dick Buschman. Maar tegelijkertijd zijn klanten dat ook. Een klant weet inmiddels steeds beter met voor wat voor een soort ideeën ze naar Achtung kunnen komen. In het geval van Achtung vinden ze het belangrijk dat er een wederzijds ondernemerschap is. Bij sommige grote klanten moet een idee langs vier lagen gaan, en duurt het te lang voordat er echte mooie dingen gemaakt kunnen worden. “De beste ideeën zijn niet getest. Hoe denk je dat Procter reageerde op het idee van de neger van Old Spice?. Je moet durven. Wij durven, maar dan moet de klant dat ook doen”.

Gelukkig kunnen we groot denken omdat we middelenvrije briefings ontvangen, dit is bij veel andere bureaus niet het geval. Aangezien we de klanten op tijd betrekken, heeft de klant ook het gevoel van inspraak. “Kritiek krijg je toch wel, dus liever eerder dan later”.

Na alle tips van de mannen van Achtung! worden we aan het werk gezet. Eins, Twei, Drei! Daar gaan we.

We krijgen de opdracht om een Lego autootje in elkaar te zetten met een groep van 8. Binnen 20 minuten moeten we terugkeren met een bijbehorende pitch waarom het betreffende autootje de perfecte auto is voor twee vrouwelijke werknemers van Achtung! De uiteindelijke winnaar, de VOUTO is een inklapbare auto die zelfs in een fietsenrek past. De verschillende ideeën die voortkomen uit de opdracht zijn erg fantasierijk, maar het proces is interessanter. Wie pakt als eerst het bouwpakket, wie begint met het bedenken van het concept, en wie offert zich op voor de pitch. Na de presentatie van Achtung! ben ik mij bewuster van een team, en mijn rol hierbinnen.

Tijdens de borrel hoor ik van verschillende mensen dat ze de opdracht anders dan normaal hebben aangepakt. Het praatje van Achtung! heeft blijkbaar men aan het denken gezet. Waar ligt jouw talent, en hoe krijg je shit gedaan? De sessie van Achtung! heeft in ieder geval voor heel wat ‘besefmomentjes’ gezorgd. Ik vond het een hele toffe sessie en heeft wedereom mijn ogen geopend.

 

Tot de volgende!

DAG! REIN.

 

 

 

Plaats een reactie