RA*W@ VandeJong

“Wat als jij het voor het zeggen had?”12 september 2013 @ VANDEJONG

Op de regenachtige donderdagavond van 12 september fietste ik naar de Reguliersdwarsstraat, niet om in de kroeg te staan maar om een sessie bij te wonen van RA*W. Een voor mij onbekend bureau, namelijk VandeJong – Creative Agency hoste deze avond voor RA*W. Toen ik binnenkwam was het weer even wennen, veel nieuwe gezichten en het moment van awkward ergens tussen gaan staan. (Gelukkig) duurde het niet al te lang voordat de sessie begon, een joviale jongen riep iedereen bij een, en heette ons welkom bij VandeJong. Een wat oudere man die mij aan mijn vader deed denken stond naast hem, en werd geïntroduceerd als de eigenaar van het bureau; Pjotr de Jong.

Bureau van de toekomst

Deze rauw sessie staat in het teken van ‘het bureau van de toekomst’, RAUW* staat voor meer vrijheid, uitdaging en opleiding binnen de reclame en is dan ook verbaast (net als het RAUW* bestuur) dat dit soort bijeenkomsten niet overdag, tijdens werktijd, ‘mogen’ maar in ieders vrije tijd gepland moet worden.  Pjotr pleitte dat dit soort initiatieven bij een bureau van de toekomst wel mogelijk zou moeten zijn.

Pjotr nam ons mee in de geschiedenis van VandeJong Creative Agency, een interessante geschiedenis, waarin ik voor het eerst duidelijk zag dat een bureau er niet zomaar is. Het bureau is meerdere malen van naam veranderd, heeft allerlei verschillende klanten gehad en heeft een zoektocht achter de rug naar wat voor een soort bureau ze eigenlijk zijn. Boven water staat wel, dat VandeJong fotografie in een hoog vaandel heeft staan, ze zijn al 12 jaar het bureau van Foam en is ook het brein achter de fotografiebeurs Unseen. VandeJong heeft hele vette dingen gedaan, niet erg mainstream en juist daarom heel tof om even te bekijken. Zie alle cases hier. Pjotr is van origine grafisch ontwerper. Toen ik dat hoorde snapte ik in eens waarom hij mij aan m’n vader deed denken. Ze zijn ongeveer even oud, het zelfde type en mijn vader is ook grafisch ontwerper. Misschien was dat ook de reden dat ik me ondanks het ongemakkelijke begin inmiddels toch wel thuis begon te voelen.

Een van de coolste dingen die Pjotr vertelde over hun werk was het project NEAU . Lees de uitgebreide case maar, het inspireert ontzettend en waarschijnlijk zul je je afvragen waarom het geen succes is geworden. De reden hiervan was simpelweg dat het toch wel heel lastig was om NEAU als ‘bedrijfje’ te laten draaien naast alle werkzaamheden van VandeJong. Er kwam te veel bij kijken om het te laten slagen, de meeste retailers wilde geen NEAU water naast het Spa water hebben staan. Maar ik dwaal af, er is nog veel meer leuks te vertellen over deze avond.

Op je bek durven gaan

Wat ik namelijk heel opvallend vond, was dat VandeJong niet bang was om op zijn bek te gaan. Ze hebben allerlei verschillende dingen gedaan, sommige zijn faliekant mislukt, en anderen zijn grandioos geslaagd – het grootste voorbeeld hiervan is de branding (en executie hiervan) van Foam. VandeJong denkt ook niet in de ‘klassieke’ onderverdeling van een reclamebureau met een account, strateeg en creatief. VandeJong schopt er net even tegenaan, en dit blijkt heel succesvol. Momenteel heeft VandeJong grote plannen om een creatief clubhuis te ontwikkelen. VandeJong blijft zichzelf, maar gaat ook plaats bieden voor zestig creatievelingen met hun eigen werk. Een initiatief waarvan ik denk dat in de toekomst veel normaler zal zijn.

Een manifest voor het bureau van de toekomst

Na het inspirerende praatje van Pjotr de Jong gingen we aan de slag. VandeJond had de sessie goed voorbereid, overal in het kantoor waren hoekjes gemaakt waar iedereen in een groepje van 6/7 man aan de slag kon gaan met het manifest voor het bureau van de toekomst. Een beetje zoekend voegde ik me bij een groepje. Allemaal waren zij werkzaam bij een bureau, de een groter dan de ander, maar het waren wel mensen met ervaring.

We moesten kenmerken/steekwoorden opsommen die bij een bureau van de toekomst horen. Niet zomaar een bureau van de toekomst, maar het bureau waar wij zouden willen werken, of misschien wel ons bureau zou kunnen zijn. Kenmerken als familiair, veel mogelijkheid tot inspiratie, een omgeving waar iedereen zichzelf kan zijn, niet hiërarchisch is, open communicatie heeft en een pro-actieve houding heeft waren onderdelen van ons manifest. Uiteindelijk zijn de manifesten van elk groepje bij elkaar in een document gezet en stylisch ontworpen door een van de designers van VandeJong. Het resultaat mag er wezen:

ra*w manifest

Tot slot

Ik vond het een hele leuke sessie van RA*W, hij was supergoed georganiseerd en iedereen deed vol overgave mee met het schrijven van het manifest.  Ik vond het wel geinig om te merken dat er veel overeenkomsten waren in wat iedereen geschreven had bij wat een bureau van de toekomst moet hebben. Blijkbaar zijn we allemaal opzoek naar het zelfde in een baan bij een bureau, maar toch zijn er misschien nog te weinig jonge reclamemakers die de stap durven te maken om zelf een bureau te starten. Misschien missen we allemaal de onbezonnenheid die Pjotr de Jong in zich had toen hij zijn bureau startte, of is de cultuur inmiddels zo binnen de bureauwereld dat alleen de grote bureaus ‘mee tellen’?

Het begin is met dit manifest in ieder geval gemaakt, want inspirerend is zo’n RAUW* sessie toch wel weer.

Nog enkele quotes van RA*W’ers die op de fiets terug naar huis in mijn hoofd zijn blijven hangen:

“Ik wil geen onderdeel zijn van een deel, maar onderdeel zijn van het geheel”

“Een ontwerper/designer/art director is betrokken met het gehele proces, maar eigenlijk hebben ze pas wat te zeggen aan het einde van het proces”

“Voordat we het wisten waren we de uitgeverij van Foam Magazine – dingen kunnen gek lopen”

“Tegenwoordig heeft een reclamebureau het idee dat ze zich kunnen bemoeien met het gehele product, maar soms vergeten ze dat ze enkel in worden geschakeld voor bepaalde doeleinden”

“Een merk is moet niet één betekenis hebben, maar voor voor ieder persoon een andere”

Tot de volgende!

DAG! REIN.